Братське » Децентралізація
Українська | Русский | English
Головна Новини Державні закупівлі Звернення громадян Запобігання проявам корупції Доступ до публічної інформації Правова допомога

Децентралізація

 

Районування за новим адміністративно-територіальним устроєм: чого очікувати?

Верховна Рада України 17 липня поточного року завершила один з важливих етапів реформи децентралізації України – проголосувала за ліквідацію 490 старих районів і утворення 136 нових. В Миколаївській області – ліквідацію 19 старих та утворення 4 нових відповідно.

 Однією з головних причин нового районування є запобігання дублюванню повноважень районних органів і органів самоврядування новостворених громад на одній території.

 Основні аспекти щодо нового адміністративно-територіального устрою в запитаннях та відповідях.

 Як відбувався поділ на райони?

 За методичними рекомендаціями Міністерства розвитку громад та територій України (Мінрегіон), в основу яких ліг стандарт Європейського Союзу.

 Наочно це виглядало так: облдержадміністрація та експерти запропонували своє бачення нових районів, яке згодом пройшло кілька кіл обговорень, зокрема з депутатами.

 Серед критеріїв утворення району – розташування в межах однієї області, охоплення "як правило" щонайменше 150 тисяч жителів, компактність і нерозривність території.

 Центр району обирали в такій послідовності: найперше – міста - обласні центри, далі – міста з населенням у щонайменше 50 тисяч.

 До районів, як правило, зараховували громади, розташовані в 60-кілометровій зоні доступності від районного центру. Якщо громада була рівновіддаленою від 2 або більше райцентрів, її включали до того району, чий райцентр був ближчим до адмінцентру громади.

 Що тепер робитимуть районні ради та райдержадміністрації?

 Райради продовжать ухвалювати рішення, а РДА – їх реалізовувати. Утім завдань стане трохи менше, адже частину повноважень – освіту, утримання ЦНАПів та іншого комунального майна – перебирають на себе громади.

 За районними органами частково залишається медицина, освіта, соцзахист і логістика.

 Наприклад, освіта. Раніше школи у маленьких селах утримував район – платив за комунальні послуги, отримував від держави освітню субвенцію, виплачував учителям зарплати.

 Тепер кожна спроможна громада самостійно отримує субвенцію та виплачує зарплати вчителям – тобто вже не потребує опіки району.

 З 1 січня 2021 року всі школи в Україні мають перейти у власність громад.

Ключове у роботі РДА після 1 січня 2021 року – це соціальний захист, державні програми та координація різних органів ДСНС, поліції, лісгоспів.

 Райради стануть підтримкою для тих закладів, які громади не зможуть взяти собі на утримання. Це частина районних лікарень, позашкільні навчальні заклади, дитячо-юнацькі спортивні школи, дитячі будинки, будинки для людей похилого віку.

 Ключове, що втрачає район після передачі повноважень на громади, – це гроші, а саме 60% податку на дохід фізичних осіб (ПДФО), які проживають в межах району. Замість району вони йтимуть одразу в громади.

Районний бюджет тепер здебільшого поповнюватиметься за рахунок комунальних підприємств, які залишилися на його балансі, та дотацій з державного бюджету.

 Кадрова проблема, яка може виникнути щодо працівників районної ланки, вирішується таким чином, що більшість спеціалістів зможуть влаштуватися в апаратах і службах ОТГ, що успадкують переважну частину функцій, якими за нинішньої моделі опікується районна влада.

 Коли фізично розпочнеться перерозподіл районів?

 Райради втрачають свої повноваження наступного дня після виборів – тобто 26 жовтня. РДА працюватимуть до кінця 2020 року, бо на них розписані бюджетні кошти.

 Перехідний період до нового районування триватиме півроку – з 1 січня по 1 липня 2021 року.

 Як нове районування пов'язане з місцевими виборами 25 жовтня?

 Місцеві вибори 25 жовтня відбудуться за новим районуванням. На Миколаївщині обиратимуть голів 52 територіальних громад, депутатів до відповідних сільських, селищних і міських рад, депутатів 4 районних рад та обласної ради.

 Чи означає, що реформа децентралізації завершиться  з місцевими виборами 25 жовтня?

 Ні. Це завершення реформи адмінтерустрою, яка є частиною реформи децентралізації. Попереду  ще багато законодавчих змін – до Конституції, до закону щодо місцевих державних адміністрацій, ЦНАПів, Бюджетного кодексу тощо.

 Щодо отримання медичних послуг слід зазначити, що завдяки медичній реформі українці змогли вільно обирати лікаря, без прив’язки до місця проживання. До того ж, державний гарантований пакет медичної допомоги (програма медичних гарантій) включатиме доволі широкий спектр амбулаторної та стаціонарної медичної допомоги, а також лікарських засобів. Вартість відповідних послуг оплачуватиметься Національною службою здоров’я України з державного бюджету.

 Вибір місця отримання інших послуг (торгівля, побутові послуги тощо) є вільним для кожного мешканця громад незалежно від визначеного державою районування.

 

Оскільки послуги, які раніше мешканці громад отримували в районних центрах, надаватимуться переважно на території своєї громади, питання районування не має такої ваги і впливу для людей, як функціонування самодостатніх спроможних громад.

 Розвивайте свої громади, шукайте ідеї для піднесення їх потенціалу!

 За інформацією департаменту економічного розвитку та регіональної політики Миколаївської ОДА

 

 Майбутнє районних держадміністрацій – Уряд та ОДА узгоджують позиції

До 7 серпня, за дорученням Уряду, обласні державні адміністрації мають надати пропозиції щодо утворення, ліквідації та реорганізації районних державних адміністрацій, їхніх структурних підрозділів, чисельності працівників, а також розрахунки на їх утримання.

Про це, звертаючись до представників обласних державних адміністрацій, сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час онлайн-наради з питань територіальної організації влади.

Він нагадав, що це необхідно зробити у зв’язку з рішенням Верховної Ради про формування нових районів в Україні.

«Очікуємо, що восени Верховна Рада прийме Проект Закону №3651, який дасть Уряду можливість прийняти рішення про реорганізацію районних адміністрацій. Крім того, плануємо у вересні внести до парламенту законопроект про місцеві державні адміністрації, який впорядкує та розмежує функції обласних і районних держадміністрацій. Отже вже зараз спільно з ОДА маємо підготувати усі пакетні рішення, які будуть потрібні для виконання згаданих законів», - сказав В’ячеслав Негода.

Він також зазначив, що цього року реформа територіальної організації влади відбуватиметься в рамках чинної Конституції, отже великих змін у статусі та повноваженнях місцевих державних адміністрацій поки не буде. «Зміни до Конституції, проект яких зараз фіналізують, найшвидше можуть буди прийняті у лютому наступного року. Лише після того ми зможемо говорити про зміну статусу місцевих державних адміністрацій. Поки ж ми маємо діяти в чинному правовому полі - змінювати структуру, впорядковувати та розмежовувати деякі функції місцевих державних адміністрацій, але не змінювати основні повноваження ОДА та РДА, прописані в Конституції», - пояснив заступник Міністра.

Отже РДА і надалі виконуватимуть делеговані повноваження районних рад, якщо ті будуть створені у нових районах. «Чи будуть районні ради, залежить від рішення ЦВК. І вже за декілька днів ми дізнаємося, чи призначить Комісія перші вибори районних рад у новому районному поділі. Якщо це станеться, орієнтуємося, що реорганізувати РДА треба до грудня поточного року. Бо новообрані наприкінці жовтня районні ради у нових районах в листопаді проведуть перші сесії, а вже в грудні потрібно буде затверджувати районні бюджети, вирішувати інші питання. Отже до того моменту мають бути створені районні державні адміністрації», - пояснив В’ячеслав Негода.

Якщо не будуть оголошені вибори у районні ради нових районів, тоді ці строки, за словами заступника міністра, не такі критичні. «Але і затягувати з реорганізацією РДА не потрібно, бо невизначеність демотивує працівників адміністрацій і точно не допомагає створити ефективну владу на місцях», - вважає заступник Міністра..

Також В’ячеслав Негода озвучив представникам ОДА дві пропозиції, які варто враховувати, коли готуватимуться проекти видатків державного бюджету наступного року на районні державні адміністрації.

«Перша пропозиція - на певний час зберегти в окремих райцентрах старих районах, там, де необхідно, територіальний підрозділ РДА нового району. Особисто моя позиція – це необхідно зробити, щоб різкими змінами не нашкодити, в першу чергу громадянам, які потребуватимуть певних особливих соціальних послуг, що надаватимуть РДА.

Друга пропозиція – зберегти центри надання адміністративних послуг у тих райдержадміністраціях, де в райцентрах громади поки не мають власних ЦНАП, щоб у людей не виникли проблеми з отриманням адмінпослуг. А основна задача – за 2020-2021 роки - забезпечити організацію ЦНАПів в кожній з 1470 громад», - сказав В’ячеслав Негода.

Він також повідомив, що пропонується розділити функції РДА нових районів на три основних блоки:

1.     Координаційний – координація діяльності усіх територіальних підрозділів ЦОВВ, що працюють на території району. Передбачається, що роль районних державних адміністрацій у розвитку територій посилиться, бо повноваження територіальних підрозділів ЦОВВ з наступного року поширюватимуться на територію, що співпадатиме з територією району.

2.     Забезпечення законності. РДА допомагатимуть, особливо новоутвореним громадам, на стадії формування їх органів, реєстрації, ресурсного забезпечення, а також надаватимуть консультації, щоб ОМС не припускалися помилок, не порушувати свідомо чи несвідомо законодавство при прийнятті рішень.

3.     Виконання делегованих повноважень районних рад. «Поки що ми беремо за базовий варіант утворення районних рад в нових районах і наділення їх конкретними, хоча і значно меншими, ніж до цього функціями, з пропозиціями щодо яких можна ознайомитися у законопроекті (на порталі Децентралізація)», - зазначив заступник Міністра.

І ще один окремий блок РДА – секретаріат(апарат), який має забезпечувати функціонування РДА.

Щодо структури кожної РДА у нових районах, то передбачається, що вона має бути типовою, а от чисельність працівників – різною. Це буде залежати від навантаження на адміністрацію – від кількості жителів, кількості громад району, безпекової ситуації тощо.

 «Спільно маємо зробити так, щоб район став не декоративним, не просто формальним, а дієвим рівнем організації влади на місцях, який виконує велику кількість конкретних завдань, покладених на виконавчу владу, де працюють висококваліфіковані і високооплачувані фахівці, здатні приймати рішення, застосовувати сучасні підходи для розвитку територій, надавати якісні послуги бізнесу і громадам,», - резюмував В’ячеслав Негода.


Захід відбувся за технічної підтримки Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO.

 

 

У Мінрегіоні відбулась нарада щодо упорядкування системи територіальних органів у зв’язку з новою системою адмінтерустрою

 

3 серпня в Мінрегіоні під головуванням Міністра розвитку громад та територій Олексія Чернишова відбулась онлайн-нарада з міністерствами та іншими ЦОВВ щодо питань організації виконання протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 60 про «Деякі питання реалізації постанов Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів».

Відкриваючи нараду Міністр Олексій Чернишов зазначив, що за останній тиждень Мінрегіон отримав десятки запитів від міністерств та інших ЦОВВ щодо подальших кроків для вчасного та якісного виконання поставлених Урядом завдань.

«Наразі триває дуже відповідальний етап із завершення реформи субрегіонального рівня, який є фундаментом для діяльності територіальних органів ЦОВВ. Нагадую, що Урядом сформований і затверджений новий базовий рівень адміністративно-територіального устрою України, на основі якого розміщуються громади та їх органи місцевого самоврядування. Субрегіональний рівень адміністративно-територіального устрою країни призначений, передусім, для розміщення органів державної влади.  Наше спільне завдання — запропонувати Уряду збудувати на цьому фундаменті оптимальну, добре продуману та ретельно обраховану сучасну систему державного управління, яка б відповідала європейським стандартам», – наголосив Олексій Чернишов.

Заступник Міністра В’ячеслав Негода зазначив, що дуже важливо для подальшого моделювання системи територіальної організації влади мати інформацію про сьогоднішню ситуацію та бачення центральних органів виконавчої влади щодо упорядкування структури та функцій територіальних органів ЦОВВ.

Учасники наради обговорили питання щодо координації завдань з розроблення пропозицій щодо приведення системи територіальних органів центральних органів виконавчої влади у відповідність до нового адміністративно-територіального устрою країни, а також напрацювання моделі територіальної організації влади в умовах нового адміністративно-територіального устрою України.

За результатами наради В’ячеслав Негода підсумував, що згідно з протокольним рішенням Уряду від 22 липня 2020 року Мінрегіон очікує від міністерств та інших ЦОВВ до 7 серпня пропозиції щодо упорядкування системи та функцій територіальних органів у зв’язку з новою системою адміністративно-територіального устрою за запропонованою Мінрегіоном формою. Відповідну інформацію Мінрегіон спільно з Мін’юстом має узагальнити та до 10 серпня подати узгоджені пропозиції Кабінету Міністрів.

 

 Районування за новим адміністративно-територіальним устроєм:                              чого очікувати?

 

17 липня поточного року Верховна Рада України завершила один з важливих етапів реформи децентралізації України – проголосувала за ліквідацію 490 старих районів і утворення 136 нових. В Миколаївській області – ліквідацію 19 старих та утворення 4 нових відповідно.

Однією з головних причин нового районування є запобігання дублюванню повноважень районних органів і органів самоврядування новостворених громад на одній території.

Основні аспекти щодо нового адміністративно-територіального устрою в запитаннях та відповідях.

Як відбувався поділ на райони?

За методичними рекомендаціями Міністерства розвитку громад та територій України (Мінрегіон), в основу яких ліг стандарт Європейського Союзу.

Наочно це виглядало так: облдержадміністрація та експерти запропонували своє бачення нових районів, яке згодом пройшло кілька кіл обговорень, зокрема з депутатами.

Серед критеріїв утворення району – розташування в межах однієї області, охоплення "як правило" щонайменше 150 тисяч жителів, компактність і нерозривність території.

Центр району обирали в такій послідовності: найперше – міста - обласні центри, далі – міста з населенням у щонайменше 50 тисяч.

До районів, як правило, зараховували громади, розташовані в                   60-кілометровій зоні доступності від районного центру. Якщо громада була рівновіддаленою від 2 або більше райцентрів, її включали до того району, чий райцентр був ближчим до адмінцентру громади.

 

Що тепер робитимуть районні ради та райдержадміністрації?

Райради продовжать ухвалювати рішення, а РДА – їх реалізовувати. Утім завдань стане трохи менше, адже частину повноважень – освіту, утримання ЦНАПів та іншого комунального майна – перебирають на себе громади.

За районними органами частково залишається медицина, освіта, соцзахист і логістика.

Наприклад, освіта. Раніше школи у маленьких селах утримував район – платив за комунальні послуги, отримував від держави освітню субвенцію, виплачував учителям зарплати.

Тепер кожна спроможна громада самостійно отримує субвенцію та виплачує зарплати вчителям – тобто вже не потребує опіки району.

З 1 січня 2021 року всі школи в Україні мають перейти у власність громад.

Ключове у роботі РДА після 1 січня 2021 року – це соціальний захист, державні програми та координація різних органів ДСНС, поліції, лісгоспів.

Райради стануть підтримкою для тих закладів, які громади не зможуть взяти собі на утримання. Це частина районних лікарень, позашкільні навчальні заклади, дитячо-юнацькі спортивні школи, дитячі будинки, будинки для людей похилого віку.

Ключове, що втрачає район після передачі повноважень на громади, – це гроші, а саме 60% податку на дохід фізичних осіб (ПДФО), які проживають в межах району. Замість району вони йтимуть одразу в громади.

Районний бюджет тепер здебільшого поповнюватиметься за рахунок комунальних підприємств, які залишилися на його балансі, та дотацій з державного бюджету.

Кадрова проблема, яка може виникнути щодо працівників районної ланки, вирішується таким чином, що більшість спеціалістів зможуть влаштуватися в апаратах і службах ОТГ, що успадкують переважну частину функцій, якими за нинішньої моделі опікується районна влада.

 

Що буде зі школами, лікарнями, будинками культури в ліквідованих районах?

Поки що це не визначено, оскільки відповідний законопроєкт ще не ухвалений. Скоріше за все більшість об’єктів просто змінять юридичний статус – перейдуть від району до громади, на території якої вони фізично розташовані. Райони разом з громадами мають вирішити, які саме об’єкти вони забирають у свою власність.

Майно, на яке не буде попиту, – наприклад, спортивна школа або велика районна лікарня – може залишитися району або перейти на рівень області (спільна власність територіальних громад).

 

Чи потрібно їхати за довідкою в ЦНАП у новий райцентр?

Не зовсім. Якщо в громаді, у якій проживає старенька бабуся, немає свого ЦНАПу (а таких в області чимало), вона піде у територіально найближчий. Покращити ситуацію з ЦНАПами може законопроєкт, який вже пройшов перше читання. Він зокрема зобов’язує органи місцевого самоврядування утворювати ЦНАПи та розміщувати у громадах, які не мають ЦНАПів, їхні віддалені територіальні підрозділи.

Передбачається, що ЦНАП органів місцевого самоврядування повинні  утворюватися в усіх населених пунктах з чисельністю населення більше однієї тисячі.

Протягом 2 років в громадах повинні бути ЦНАПи.

 

Що буде з районними судами, відділеннями прокуратури, пенсійного фонду?

Поки що вони працюватимуть у звичному форматі, але згодом їм доведеться підлаштуватися під новий територіальний устрій.

Рішення щодо відкриття/закриття конкретних структур ухвалюватиме Офіс Генпрокурора та профільні міністерства.

Щодо пенсійного фонду ситуація дещо інша: управління фонду буде в райцентрі, але його структурні підрозділи будуть у громадах.

 

Як нове районування пов'язане з місцевими виборами 25 жовтня?

Місцеві вибори 25 жовтня відбудуться за новим районуванням. На Миколаївщині обиратимуть голів 52 територіальних громад, депутатів до відповідних сільських, селищних і міських рад, депутатів 4 районних рад та обласної ради.

 

Щодо отримання медичних послуг слід зазначити, що завдяки медичній реформі українці змогли вільно обирати лікаря, без прив’язки до місця проживання. До того ж, державний гарантований пакет медичної допомоги (програма медичних гарантій) включатиме доволі широкий спектр амбулаторної та стаціонарної медичної допомоги, а також лікарських засобів. Вартість відповідних послуг оплачуватиметься Національною службою здоров’я України з державного бюджету.

Вибір місця отримання інших послуг (торгівля, побутові послуги тощо) є вільним для кожного мешканця громад незалежно від визначеного державою районування.

 

Оскільки послуги, які раніше мешканці громад отримували в районних центрах, надаватимуться переважно на території своєї громади, питання районування не має такої ваги і впливу для людей, як функціонування самодостатніх спроможних громад.

Розвивайте свої громади, шукайте ідеї для піднесення їх потенціалу!

Нові райони: карти + склад

Україна з новим адмінтерустроєм: парламент створив 136 нових районів та ліквідував 490 старих

Це рішення Україна мала б прийняти щонайменше 20 років тому, кожен день зволікання коштував якості життя й добробуту громадян, - В’ячеслав Негода про

 

Добровільне об’єднання громад триватиме до лютого 2020 року, – Альона Бабак

Термін добровільного об’єднання громад буде тривати орієнтовно до лютого 2020 року, сказала в програмі «Суботнє інтерв’ю» на Радіо Свобода міністр розвитку громад і територій Альона Бабак.

«Ми хочемо максимально продовжити термін добровільного об’єднання. Я думаю, до лютого. А далі ми вже будемо бачити: чи є необхідність через закон встановлювати, відповідно до перспективних планів, конфігурації громад, які ще не об’єднались. Тобто ми заохочуємо зараз максимально продовжити процес добровільного об’єднання. А далі, щоб не чекати ще 100 років, поки люди житимуть в бідності та без амбулаторій, шкіл і так далі, допомогти їм об’єднатися вже через законодавчий механізм», – зазначила Альона Бабак.

За даними міністра, понад 6 тисяч громад в Україні ще не об’єдналися.

«Але ми розуміємо, що оптимально може бути приблизно 1400 громад», – додала Бабак.

 

 

Цифрові громади. Сайт ОТГ як інвестиційний майданчик: створити та розвивати

 

Виконкоми рад та префекти замість ОДА та РДА – якими будуть і коли запрацюють зміни до Конституції в частині децентралізації

 

Громадам повернули право здійснювати контроль за працею

 

Кількість проектів розвитку регіонів за останні роки перевищує 16 тис., – Глава Уряду

 

Люди спокійно сприймуть рішення про адміністративне об’єднання громад, бо бачать успіхи ОТГ, - В’ячеслав Негода

  Цифрові громади
Формат: DOCX | Добавлен: 24/08/2020 14:24:11
756Kb Скачать скачать

 Україна потребує новохї генерації лідерів

 Пошук децентралізації у новому парламенті

 маємо вже концептуальне бачення ,як удосконалити законодавство про місцеві вибори

 «Бюджетна децентралізація довела свою ефективність, але потребує удосконалення», - В’ячеслав Негода

Мінрегіон продовжує роботу над удосконаленням бюджетної децентралізації. Реформа стартувала в 2015 році і забезпечила суттєве зростання місцевих бюджетів (якщо у 2014 році власні доходи загального фонду місцевих бюджетів складали 68,6 млрд грн., то у 2018 році бюджетна децентралізація наростила цей показник до 234,1 млрд грн.) Однак практика показала необхідність подальшого удосконалення системи формування належної ресурсної бази місцевого самоврядування. Які питання необхідно для цього вирішити, що змінити у законодавчій базі і які це дасть результати, обговорили на робочій зустрічі в Директораті з питань місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адмінтерустрою Мінрегіону за участі експертів.

Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода поінформував, що відомство спільно з експертним середовищем, асоціаціями органів місцевого самоврядування працює над пропозиціями, які удосконалять систему горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів, упорядкують розподіл додаткової дотації, акцизного податку та іншими пропозиціями.

«Бюджетна децентралізація довела свою ефективність. За роки її впровадження ми набули певного досвіду, постійно комунікуємо з місцевим самоврядуванням і бачимо, що необхідно змінити, аби міжбюджетні відносини були однаково справедливими для територіальних громад і їх бюджети зміцнювали свою спроможність», - зазначивВ’ячеслав Негода.

Серед завдань – і вирішення питання тих районів, територія яких повністю, або майже повністю покрита об’єднаними громадами. Адже  в таких районах більшість повноважень від районних рад і райдержадміністрацій передано на рівень об’єднаних громад, однак фінансування цих структур залишилося незмінним.

Також в Мінрегіоні мають намір підготувати пропозиції щодо типової структури виконавчого органу місцевого самоврядування і оплати праці його працівників.

«Найближчими днями ми запросимо до обговорення всіх цих питань асоціації органів місцевого самоврядування. Сьогоднішня зустріч передує спільній роботі з усіма зацікавленими сторонами над питаннями формування належної ресурсної бази місцевого самоврядування. Ми сподіваємося на результативну роботу, яка дасть відповіді на ті питання, які сьогодні лунають від міських і сільських громад та інших органів місцевого самоврядування, а також відображенням цих пропозицій під час підготовки проекту держбюджету на 2020 рік», - сказав перший заступник Міністра.

 

 

Опитування: як працює децентралізація в Україні?

Команда Інституту міста проводить загальноукраїнське опитування в рамках VII Форуму місцевого самоврядування, щоб дізнатися громадську думку про процес децентралізації в Україні. Форум відбудеться навесні у Львові.

“Згідно з оцінками експертів, реформа децентралізації є однією з найбільш успішних. Переважно у соціологічних дослідженнях висвітлено загальне уявлення про децентралізацію серед українців. Наша мета - закласти регіональний вимір у вивченні кожного показника, що дозволить зрозуміти специфіку впровадження засад реформи на локальному рівні”, - коментуєТетяна Приходько, керівник програми аналізу та досліджень КУ Інститут міста.

Для кого це опитування:

Для українців, які зацікавлені розвитком країни, хто є експертом у сфері децентралізації, Хто вже є у складі ОТГ, хто має бажання долучитися до процесу об'єднання.

Дедлайн анкетування до 1 березня 2019.

Заповнення анкети займе близько 20 хвилин.

Ми ж лише зазначимо декілька особливостей:

*ОМС - це органи місцевого самоврядування, а саме: ради (сільські, селищні, міські тощо), що представляють відповідні територіальні громади, виконавчі комітети відповідних рад та голови.

**Децентралізація - процес передачі повноважень, фінансів, відповідальності від державної влади якнайближче до людей - органам місцевого самоврядування.

У цій анкеті немає правильної чи неправильної відповіді, тож відповідати варто сміливо та впевнено. Команда Інституту міста гарантує конфіденційність інформації та висвітлення даних в узагальненому вигляді.

 

 

 

У Мінрегіоні вважають, що 2019 рік стане ключовим для децентралізації

Ми підготували детальний, покроковий операційний план для впровадження нового етапу реформи децентралізації. Він розроблений на виконання завдань, поставлених Президентом України та Плану заходів, затвердженого Урядом. Це спільна маршрутна карта для Мінрегіону і наших міжнародних партнерів –«U-LEAD з Європою», USAID, PULSE, DESPRO, ОБСЄ, DOBRE, де кожен матиме свою частку участі, яка в подальшому трансформується в спільну перемогу. Про це на координаційній зустрічі з Центрами розвитку місцевого самоврядування заявив Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко.

«Першочергове завдання – формування перспективних планів об’єднання громад. Це основа тих рішень по формуванню бази ОТГ, які будуть прийматися в 2020 році. Наступне — подальша робота по приєднанню тергромад до міст обласного значення (МОЗ). Це велика робота, адже необхідно проаналізувати можливості тих тергромад, які не змогли досі приєднатися до МОЗ. Третє — взаємодія, координація та тісна співпраця регіональних офісів децентралізації з ОДА по затвердженню перспективних планів. Плюс маємо попрацювати над законодавчою базою. Тому  у 2019 році – ключовому для реформи — повинна бути максимальна синергія зусиль: Мінрегіону, Центрального офісу реформ (ЦОР), офісів на місцях, ОДА, депутатів обласних рад», — зазначив Геннадій Зубко.

Урядовець підкреслив, що не менш важливий пункт операційного плану – супровід секторальної децентралізації. «Це також питання роботи регіональних офісів з імплементації реформи первинної медичної допомоги у сільській місцевості, Нової української школи, розбудови Нового освітнього простору, інклюзії та ЦНАП. Тому, ми ще раз повинні проаналізувати зусилля наших міжнародних партнерів, проектних організацій і ЦОР, визначити спільні завдання і рухатися в цьому напрямку до спільного результату», — відзначив Віце-прем’єр-міністр.

Геннадій Зубко повідомив, що наприкінці лютого будуть оприлюднені результати соціологічного дослідження щодо децентралізації, яке проводиться за підтримки Ради Європи. «Попередньо можу сказати, що практично вже понад  56% українців вірять в реформу і очікують результат. Тож, саме 2019 рік буде ключовим у впровадженні реформи децентралізації, навколо якої мають згуртуватись всі ключові учасники і наші міжнародні партнери», — підкреслив Віце-прем’єр-міністр.

 

 

 

 

Форум місцевого самоврядування та ІІІ Форум об’єднаних громад - післямова

 

 

Як організувати молодіжні простори в бібліотеках - з'явилися методичні рекомендації

 Онлайн-трансляція форуму «Демократизація адмінбудівель в Україні: архітектурний погляд»

 Місцеві лідери мають прагнути, щоб жителі громад відчували себе захищеними, - В’ячеслав Негода

Децентралізація не лише поліпшує інфраструктуру громад та підвищує рівень послуг у містах і селах. Завдяки реформі місцеві лідери повірили у свої сили, у те, що вони здатні розвивати громаду, допомагати і захищати своїх мешканців. І в цьому їх підтримує і Уряд, і міжнародні партнери.

Про це сказав перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В’ячеслав Негода на відкритті конференції, присвяченій старту ініціативи «Вдосконалення системи цивільного захисту в об’єднаних громадах України».

«Місцева влада завдяки децентралізації, яку Уряд впроваджує з 2014 року, отримала значні повноваження, зокрема і гарантування належного рівня безпеки жителів громад. Звичайно, для цього необхідні ресурси, знання, організаційне сприяння та обладнання. І тут нам допомагають наші сусіди – Республіка Польща. Досвід цієї країни нам близький не лише в удосконаленні системи цивільного захисту, а і в реформуванні місцевого самоврядування в цілому», - сказав В’ячеслав Негода.

Як відомо, 30 об'єднаних громад з шести областей України відібрані для участі в ініціативі «Вдосконалення системи цивільного захисту в об’єднаних громадах України» за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». Ініціатива впроваджується спільно з Асоціацією добровільних пожежних команд Республіки Польща. Проект триватиме до кінця жовтня 2019 року.

Список громад-учасниць є за посиланням.

З 30 відібраних ОТГ лише дві міські, інші – сільські та селищні.

«У більшості українських міст вже налагоджена система цивільного захисту. І для її вдосконалення міські громади в ході децентралізації отримали значні ресурси. Тому добре, що в рамках цієї ініціативи підтримку матимуть здебільшого саме сільські та селищні громади, де часто усе потрібно починати спочатку. У сільській місцевості проживають 30 % громадян України, і кожен з них має бути впевнений, що у разі необхідності отримає своєчасний захист. Саме цього люди чекають від місцевої влади. Отже лідери громад мають прагнути, щоб мешканці відчували себе захищеними», - зазначив перший заступник Міністра.

 

 

8 головних змін у земельному законодавстві

 

У 112 громадах розпочинається реалізація проектів будівництва та модернізації ЦНАП

 

Молодіжна робота на локальному рівні – приклад громад Південно-Східної України (видання)

Молодь в Україні не часто бере участь у житті своєї громади. Багато молодих українців виїжджають за кордон. У зв’язку з цим, питання якості та ефективності роботи з молоддю в громадах набирає “суспільну вагу”. В Україні поняття “молодіжна робота” невизначене законодавством, а професії “молодіжний працівник” офіціально не існує. При цьому, майже в кожній громаді є особа, відповідальна за реалізацію молодіжної політики. З молоддю починають працювати в маленьких містах та селах, розуміючи, що це найкраща інвестиція в громаду. Але за якими показниками вимірювати «якість» молодіжної роботи? Як можна визначити «успішна» чи «неуспішна» громада у контексті роботи з молоддю? Для вирішення цих питань було реалізовано проект «Молодіжна робота на локальному рівні в Південно-Східній Україні», в межах якого протягом травня-грудня 2018 року було проведено дослідження: визначено чіткі показники для оцінки молодіжної роботи на локальному рівні та, виходячи з них, проаналізовано сучасний стан роботи з молоддю в містах та громадах Запорізької, Дніпропетровської та Донецької областей.

В межах проекту м зібрали узагальнену інформацію про молодіжну роботу в 62 ОТГ та 28 містах цих областей, а також проаналізували систему молодіжної роботи в 8 громадах (в Запорізькій області – м. Мелітополь, м. Василівка, Гуляйпільська ОТГ; в Дніпропетровській – м. Жовті Води, м. Новомосковськ, м. Кам’янське; в Донецькій – м. Краматорськ, м. Маріуполь).

З числа тих громад, що надали інформацію у контексті здійснення роботи з молоддю, слід виокремити Широківську ОТГ, Комиш-Зорянську ОТГ, Чернігівську ОТГ та Приморську ОТГ з Запорізької області; Лиманську ОТГ з Донецької області та Слобожанську ОТГ, Покровську ОТГ, Апостолівську ОТГ з Дніпропетровської області.

За результатами проекту було сформовано видання “Молодіжна робота на локальному рівні в Південно-Східній Україні: результати проекту” (ЗАВАНТАЖИТИ (86,6 МБ)).

Видання містить:

  • Інформацію щодо молодіжної інфраструктури, умов молодіжної участі, успішних практик молодіжної участі в ОТГ Запорізької, Дніпропетровської та Донецької областей;
  • Якісний аналіз системи молодіжної роботи м. Мелітополь, м. Василівка, Гуляйпільскій ОТГ, м. Кам’янське, м. Новомосковськ, м. Жовті Води, м. Краматорськ, м. Маріуполь;
  • Результати онлайн-опитування молоді щодо визначення її інтересів;
  • Рекомендації щодо підвищення рівня молодіжної участі в ОТГ та містах;

Ви можете використовувати це видання, щоб:

  • дізнатись та подивитись на прикладі інших міст, з чого складається молодіжна робота на локальному рівні та її основні показники;
  • знайти потенційних партнерів для розвитку молодіжної роботи – громади та міста, які могли б поділитися досвідом та надати підтримку у процесі розвитку молодіжної роботи в вашому населеному пункті;
  • отримати інформацію про успішні приклади молодіжної участі в ОТГ та містах для майбутнього впровадження у своїй громаді;
  • використовувати запропоновані рекомендації задля успішного розвитку або започаткування молодіжної роботи в своїй громаді.

Якщо ви представник державної чи громадської організації, яка працює з молоддю або молодіжний активіст – ви можете отримати безкоштовно друковану версію, написавши свою поштову адресу на електронну адресу ngo.yes.ukraine@gmail.com.

 

 

 Асоціація ОТГ наполягає на терміновому розгляді парламентом змін до Конституції в частині децентралізації

Асоціація об’єднаних територіальних громад  звернулася до Верховної Ради України з пропозицією терміново  розглянути законопроект «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації) № 2217-а.

Асоціація приєднується до позиції Президента України, Прем’єр-міністра, інших  асоціацій органів місцевого самоврядування, які висловились про необхідність якнайшвидшого внесення змін до Конституції України в частині децентралізації влади.

Об’єднані територіальні громади консолідовані в прагненні продовження процесів децентралізації, успішного реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади.

Час та суспільство вимагають якісних, глибинних та системних змін, які забезпечать відхід від централізованої моделі управління в державі, посилення  спроможності місцевого самоврядування та побудову ефективної системи територіальної організації влади в Україні, враховуючи принципи субсидіарності, повсюдності і фінансової самодостатності місцевого самоврядування.

Закріплення положень щодо децентралізації державної влади в Україні та посилення конституційно-правового статусу місцевого самоврядування в Конституції України – це єдиний спосіб гарантувати незворотність успішного завершення реформи.

Асоціація об’єднаних територіальних громад наполягає на необхідності прискорення реформи місцевого самоврядування з тим, щоб чергові місцеві вибори у 2020 році відбулися на новій територіальній основі, щоб органи місцевого самоврядування отримали нові повноваження та відповідні ресурси для забезпечення ефективного розвитку громад на принципах, закладених в Європейській хартії місцевого самоврядування.

Звернення до Голови Верховної Ради України (ЗАВАНТАЖИТИ)

Звернення до Президента України (ЗАВАНТАЖИТИ)

Звернення до Прем’єр-міністра України (ЗАВАНТАЖИТИ)

Як повідомлялося, асоціації органів місцевого самоврядування та експертизвернулися до Верховної Ради України з пропозицією вже найближчого пленарного тижня розглянути законопроект «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації) № 2217-а.

 

 

У п’яти областях України найближчим часом розпочнеться тестування телемедицини у сільських амбулаторіях

В Україні розпочалося масштабне будівництво перших 517 нових сільських амбулаторій моно- та групової практики. 10 вже введено в експлуатацію на Кіровоградщині, які повноцінно працюють. Спільно з МОЗ, розроблено і сформовано спроможну мережу з 4223 сільських амбулаторій. Потреба у новому будівництві — 688 закладів. Закуповуються 514 службових автомобілів для сімейних лікарів. За підтримки партнерів зі Світового банку, розроблено хендбук — технічне задання для запровадження в амбулаторіях телемедицини.

Про це під час селекторної наради щодо стану реалізації реформи сільської медицини наголосив Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко.

«Сьогодні всі області вже вийшли на реалізацію проектів. І в 2019 році всі сільські амбулаторії, в рамках реформи, мають бути введені в експлуатацію. Тепер ми впритул наближаємось до впровадження телемедицини у сільських амбулаторіях. Є такий вислів, що «Ліки від хвороби знаходяться не в аптечці у лікаря, а в його голові». Запроваджуючи телемедицину ми якраз даємо сімейному сільському лікарю унікальну можливість отримати фахову консультацію вузькопрофільного спеціаліста з приводу діагнозу чи лікування. Наш хендбук – це посібник, який ми обов’язково передамо регіонам у допомогу», — зазначив Геннадій Зубко.

Наразі у п’яти областях — Кіровоградській, Харківській, Вінницькій, Дніпропетровській та Полтавській розпочнеться тестування телемедицини у сільських амбулаторіях за 4 нозологіями: серцево-судинні захворювання, цукровий діабет, бронхіальна астма та дерматологічні захворювання. Вже найближчим часом області мають визначити такі амбулаторії.

Урядовець підкреслив, що мета реформи – не будівництво нових амбулаторій або встановлення медичного обладнання. «Ми говоримо про зменшення смертності людей і кількості нових захворювань, в той же час — збільшення кількості людей, які підлягають моніторингу після перенесених хвороб. І головне – збільшення тривалості життя українців безпосередньо в сільській місцевості», — наголосив Зубко.

Він подякував міжнародним партнерам з Уряду Канади і Світового банку з якими був підписаний Меморандум. У документі чітко визначені ключові цілі реалізації реформи первинної медичної допомоги у сільській місцевості і залучення міжнародної допомоги не тільки для розбудови інфраструктури, а впровадження нової якості медичних послуг сімейними лікарями у тому числі, телемедичних.

Також окремо Зубко подякував Посольству Канади в Україні, проекту EDGE, компанії Ontario Telemedicine Network (OTN), консультантам зі Світового банку, які підготували технічне завдання для розробки програмного забезпечення з впровадження телемедицини.

 

 Комусь доведеться переглянути свої плани щодо виконання завдань державної політики у сфері реформування місцевого самоврядування

 Динаміка створення об’єднаних громад позитивна, однак попереду ще багато роботи – нові дані моніторингу Мінрегіону

 «Ми допливли до середини річки, коли вже не можна вертатися назад». Парламент просять розглянути наступного тижня зміни до Конституції щодо децентралі

Як регіони працювали у 2018 році над перспективними планами формування територій громад, - дані моніторингу Мінрегіону

 Ресурси та потенціал: у трьох об'єднаних громад з’явилися власні промоційні ролики

Ціль первинної сільської медицини – зниження смертності за трьома нозологіями

14 мільйонів українців, які проживають у селах, мають бути забезпечені доступною та якісною первинною медичною допомогою. Це завдання прийнятого парламентом закону 2206, ініційованого Президентом України Петром Порошенком. Кінцева ціль —  знизити протягом 2-3-5 років смертність українців, які проживають у сільській місцевості, за трьома найпоширенішими в Україні нозологіями: серцево-судинні захворювання, бронхіальна астма, цукровий діабет.

Про це під час селекторної наради щодо стану реалізації реформи сільської медицини наголосив Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко.

«Смертність від серцево-судинних хвороб – на першому місці. Сьогодні в Україні щорічно діагностується 45 тис інфарктів міокарда, з яких у сільській місцевості понад 15 тисяч. Розбудовуючи сільську первинну медичну допомогу та за допомогою телемедицини, ми ставимо  ціль: за рахунок ранньої діагностики зменшити втричі смертність від інфаркту на селі. Близько 1,7 млн українців хворіють на бронхіальну астму. Щороку фіксується понад 19 тисяч нових випадків захворювання на цукровий діабет, 8 тисяч з них — діти. Тож, доступна і вчасна профілактика цих захворювань, діагностика та первинна вчасна допомога, а також моніторинг дозволяють боротися з цими нозологіями. І це завдання первинної ланки медичної допомоги», — зазначив Геннадій Зубко.

За його словами, до трьох нозологій, сьогодні можна додати ще одну – дерматологію. Адже дерматологічні проблеми має значна частина населення. Консультації саме з питань дерматології складають сьогодні 20% звернень.

«Озвучені цілі ми ставимо як на рівні України, так само вони мають бути поставлені на рівні кожної сільської амбулаторії у спроможній мережі первинної медичної допомоги. І для 100% досягнення цих цілей нам потрібно забезпечити три основні речі: спроможна сільська мережа з необхідною кількістю амбулаторій, сімейний лікар з належними умовам праці (заробітна плата, приміщення, житло, транспорт), сучасне оснащення та головне – можливості телемедичних послуг», — підкреслив Зубко.

 

 

Створена карта інноваційних громад, що беруть участь у проекті “Е-рішення для громад”

ТОП-100 громад, які відповідають базовим критеріям та представляють 23 області, долучилися до проекту “Е-рішення для громад”.

Для візуалізації географії громад, стану їхнього е-розвитку, участі в проектах донорів та іншої інформації розроблено презентаційну карту проекту (StoryMap) на основі технології ArcGIS. Карта буде постійно розвиватися та поповнюватися новими даними.

Кожна громада особлива і має свій потенціал розвитку та зацікавленість в інноваціях.

Наразі триває другий етап впровадження проекту:

  • в найбільшому дата-центрі, який сертифікований за стандартами ISO та КСЗІ, розгорнуто перші ІТ-продукти проекту - реєстри територіальної громади, адресний, майна;
  • понад 60 громад вже сформували команди впровадження та зареєструвалися на освітній платформі - edu.cid.center для проходження базових освітніх модулів.

Проект “Е-рішення для громад”, який реалізується ГС “Центр розвитку інновацій”  за підтримки  Програми “U-LEAD з Європою”, викликав велику зацікавленість серед громад. Ті з них, які відповідають базовим критеріям, взяли участь у Публічній презентації Проекту 14 листопада 2018 року.

 

 

АНОНС! 11 січня брифінг: "Чи може Парламент розглянути зміни до Конституції України щодо децентралізації в найближчий пленарний тиждень"

11 січня в Українському кризовому медіа-центрі відбудеться брифінг на тему «Закріплення децентралізації в Конституції України: від слів до дій». Мова йтиме про те, чому Верховна Рада України має вже найближчого пленарного тижня розглянути проект закону «Про внесення змін до Конституції України щодо децентралізації» (№ 2217-а).

Початок заходу:  12:00

Адреса: м.Київ, вул.Хрещатик,2 (Український кризовий медіа центр)

Учасники брифінгу:

  • Ярослав Рабошук, Асоціація міст України
  • Сергій Чернов,  Всеукраїнська асоціація районних та обласних рад
  • Юрій Ганущак, Інститут розвитку територій
  • Іван Лукеря, Реанімаційний Пакет Реформ

 

Як створити орган управління освітою ОТГ: експерти розробили рекомендації

Експерти Центрального офісу реформ при Мінрегіоні розробили Методичні рекомендації щодо створення в об'єднаних територіальних громадах органів управління освітою (ЗАВАНТАЖИТИ).

До розробки документу були також залучені представники органів управління освітою з різних областей України, радники Програми «U-LEAD з Європою», українські та іноземні експерти.

Рекомендації допоможуть об'єднаним територіальним громадам: 

  • обрати організаційно-правову форму органу управління освітою;
  • визначити перелік повноважень у сфері освіти, які може здійснювати орган управління освітою;
  • розробити Положення про орган управління освітою;
  • розробити структуру та штат органу управління освітою тощо.

 

Миколаївська область бюджети ОТГ за 1 півріччя 2018 року

 


 

     

У 2020 році місцеві вибори мають відбутись вже за умови покриття всієї території України об’єднаними громадами – Президент

 

Президент Петро Порошенко під час виступу на Раді регіонального розвитку акцентував на важливості утворення об’єднаних територіальних громад по всій Україні до проведення місцевих виборів у 2020 році.

«В 2014 році ми поставили собі амбітні цілі – зробити реформу децентралізації і порвати раз і назавжди з централізованою радянською системою. Віддати повноваження і ресурси у громади. Сьогодні, коли ми десь на екваторі цієї реформи, маємо ставити не менш амбітні цілі і завдання», - сказав Петро Порошенко.

«Ми повинні бачити горизонти реформи. 2020 рік – ключовий. У 2020 році місцеві вибори мають відбутись вже за умови покриття всієї території України об’єднаними територіальними громадами», - наголосив Президент та підкреслив, що «часу залишилось небагато».

«На новій територіальній основі мають бути проведені місцеві вибори. І там буде забезпечено змагальність. Було нецікаво йти, в тому числі і в 2015 році, бо цим вішав ярмо і не мав ніяких можливостей для того, щоб вирішити проблеми. Зараз ситуація кардинально змінилася», - сказав Петро Порошенко.

Президент наголосив, що потрібно максимальне стимулювання подальшого об'єднання та приєднання  територіальних громад, зокрема до міст обласного значення. В свою чергу Верховна Рада має прийняти надважливий законопроект «Про засади адміністративно-територіального устрою».

«Ми маємо обговорити його, мати суспільну підтримку і приймати. Він затверджує базовою адміністративно-територіальною одиницею держави – громаду. Наближаємо владу до людей. Наші дії, дії влади мають бути абсолютно зрозумілими»,  - підкреслив Президент.

Глава держави зазначив, що у 2019 року мають бути сформовані всі перспективні плани областей з повним покриттям ОТГ всієї території України.

«У 2020 році ми повинні прийняти адміністративне рішення про об’єднання громад, які за чотири роки не знайшли ані бажання, ані прагнення, ані сил об’єднатись. Від того, що хтось не зможе до 2020 року забезпечити об’єднання, не мають страждати люди. Чому вони мають жити у більш гірших умовах, ніж ті, хто перебуває в ОТГ? Ми чотири роки не тиснули, лише бюджетно заохочували. Але ніхто не може діяти всупереч інтересам громади, інтересам людей», - сказав Петро Порошенко.

«Це станеться відповідно до бажання людей, щоб ніхто не був заручником. Це станеться відповідно до перспективних планів, затверджених обласними радами. Маємо завершити ключовий етап реформи, щоб усі громадяни України мали, нарешті, рівний доступ до якісних послуг – в освіті, медицині, соціальній сфері», - додав він.

Президент нагадав, що на добровільній основі вже створено 865 об’єднаних територіальних громад. «Пам’ятаєте скільки каміння було кинуто в наш бік – а чи буде це добровільно, а чи не буде ніхто примушувати, чи не будуть тиснути, чи не будуть заставляти, чи немає там прихованого політичного впливу»,  - зауважив Петро Порошенко.

Глава держави повідомив, що сьогодні об’єднані територіальні громади охоплюють вже 24% населення і 37% від загальної площі України. «Вони зараз отримали зовсім іншу, в рази й на порядки міцнішу фінансову базу. При цьому в 99 районах примудрилися не створити жодної об’єднаної громади. Хочу тут наголосити – це абсолютно неприйнятно»,- зазначив Президент.

Децентралізація має стати незворотною – Президент

 

Президент Петро Порошенко під час Ради регіонального розвитку наголосив, що впровадження реформи децентралізації довело її економічну та політичну ефективність, і тому вона має стати незворотною.

«Децентралізація, як і інші важливі реформи, про які тут сьогодні будемо детально говорити, має стати точно незворотною. Не можна будь-кому дати навіть маленький шанс на реванш. Чотири роки поступового впровадження довели її економічну та політичну ефективність для громад та громадян», - наголосив Глава держави.

«Її ефективність зайвий раз переконує нас в тому, що наступному поколінню українців ми передамо успішну європейську Україну. Саме так і станеться, якщо лише не дамо передати країну до рук реваншистів, популістів, які атакуватимуть країну у виборчому циклі 2019-2020 років. Але я впевнений, мудрий український народ зробить відповідальний вибір, який гарантуватиме сталий розвиток територій, громад», - додав Президент.

Глава держави наголосив, що реформа децентралізації здійснювалась для того, щоб наблизити владу до людей, скоротити відстань від людини, яка має реальний фінансовий ресурс для вирішення проблем, до громади. «Хоча ця реформа ще далека до завершення, вона належить до числа тих, позитивні результати яких суспільство вже точно помітило. Поклали дорогу, відремонтували школу, зробили освітлення в сілі, селищі або місті, сміття почали нарешті вивозити не лише в містах, але і селах, водогін полагодили, майданчик спортивний зробили – це, здавалося б прості речі, хвалитися цими речами в двадцять першому столітті якось аж ніяково. Але давайте чесно казати, ці проблеми не вирішувалися десятиліттями. В провінції ще донедавна здавалося, ніби час завмер на початку дев’яностих», - зауважив Петро Порошенко.

За його словами, зміни почали відбуватись у 2014 році, адже у передвиборчій президентській програмі одним із основних ключових елементів діяльності передбачалась децентралізація. Глава держави наголосив, що децентралізація – це не лише перерозподіл грошей на місця, на задоволення самих невідкладних потреб громад, але і прийняття політичних та владних рішень, а також чіткий розподіл відповідальності між центральною і місцевою владою. «І суспільство повинно точно знати за що з кого питати, бо в багатьох громадах ми вже бачимо ознаки змін», - зауважив він.

 

 

 Децентралізація продовжуватиметься, і переданий на місця ресурс треба конвертувати в нову якість життя, – Володимир Гройсман

 

Децентралізація -  фундаментальна реформа з передачі на місця адміністративних повноважень і фінансових можливостей - продовжуватиметься, але вимога до місцевого самоврядування – конвертувати переданий ресурс в нову якість життя людей. Про це сказав Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман під час форуму представників місцевого самоврядування «День діалогу». Форум відбувся в Тернополі, і Глава Уряду перебуває сьогодні, 24 вересня, в місті з робочою поїздкою.


«Ще кілька років тому, зазвичай, у нас були монологи: центральна влада говорила одне, місця – інше. І вони одне одного не чули. Ми створили нову систему, - сказав Володимир Гройсман. – Перед нами стоїть завдання – побудувати економічно сильну державу. Чи можливо це без сильних громад? Ні. Місцеве самоврядування потрібно стверджувати шляхом зміцнення повноважень, передачі ресурсів і відповідальності. Це три фундаменти, на яких базується місцеве самоврядування».

Глава Уряду наголосив, що на центральному рівні запроваджуються фундаментальні зміни – в освіті, медицині, в промисловій політиці, сфері розбудови ділового клімату. І залучення регіонів до цих змін має бути максимальним. Нову якість життя має відчути кожен українець.

«І тут органам місцевого самоврядування треба розуміти, як конвертувати ресурс в необхідну якість, - сказав Володимир Гройсман. - Цього року Уряд вийшов з трьома пріоритетами роботи: економіка та пакет економічних законів, європейська інтеграція і децентралізація. Я пройшов з цією ідеєю непростий і немалий шлях. І я радий, що ця ідея сьогодні має практичне застосування і добрий результат».

«Нам треба формувати сильні громади. І вони мають бути включені в економічне зростання. В діалозі зможемо знаходити правильні державницькі рішення», - додав Глава Уряду.

 

 В об»єднанні – сила громади: зустріч в рамках децентралізаційного марафону в Братському районі

«В об»єднанні – сила громади»,- ці слова неодноразово звучали на зустрічі, яка відбулася 21 липня у великому залі засідань районної ради в рамках децентралізаційного марафону, який проводиться зараз в Миколаївській області.

У зустрічі з представниками Миколаївського регіонального відділення Асоціації міст України,  Офісу з питань впровадження реформ у сфері місцевого самоврядування: Тетяною Яблоновською – виконавчим директором Миколаївського регіонального відділення Асоціації міст України, Юлією Забродкіною – регіональним консультантом з бюджетних питань та Олександрою Ментель регіональним консультантом з питань комунікацій взяли участь селищний та сільські голови району, депутати районної, селищних та сільських рад, керівники структурних підрозділів райдержадміністрації.

Зустріч відбулася за спільної ініціативи райдержадміністрації та районної ради з метою донесення суті реформи децентралізації влади, роз’яснення умов формування спроможної об’єднаної територіальної громади, знайомства з об’єднавчою процедурою, процесами, які відбуваються в цій площині в Миколаївській області.

Відкрила зустріч голова районної ради Тамара Фесько, яка проінформувала про роботу, яка проводиться в районі в частині роз»яснення реформи та ті процеси, які відбуваються в районі в цій площині.

Виконавчий директор МРВ АМУ Тетяна Яблоновська розповіла про процес об`єднання, який проходить в області, про переваги об»єднання, наголосила, що більша територія об»єднання має кращі фінансові можливості, а роздрібненість – це фінансова слабкість і незахищеність.

Консультант з бюджетних питань Юлія Забродкіна детально роз’яснила, на чому базується формування бюджетів об»єднаних громад, наповнення яких статей гарантує їх стабільне фінансове становище. 

Консультант з комунікацій Олександра Ментель звернула увагу на тому, що дуже важливо, щоб ініціатива сільських голів отримала підтримку всього населення, бо має місце низька обізнаність населення в питаннях реформування органів місцевого самоврядування. Люди повинні стати реальними учасниками процесу, розуміти, що відбувається і навіщо, підтримувати і знати, що децентралізація – це зміни на краще.

В ході зустрічі надходили питання від сільських голів та депутатів, звучали думки та пропозиції з цього приводу.

Об»єднання за принципом «1 район-1 громада», як і було подано робочою групою до Перспективного плану об»єднання громад – залишається в силі. Наступним кроком повинна стати ініціатива про об»єднання. Тож є над чим подумати і над чим попрацювати.

 

 «Круглий стіл» з питання об»єднання громад

 

У зустрічі з представниками Миколаївського регіонального відділення Асоціації міст України, яка відбулася 31.05.2017 у малій залі засідань районної ради: Юлією Забродкіною – регіональним консультантом з бюджетних питань,  Лідією Віштал - регіональним консультантом з юридичних питань та Олександром Дудюком - регіональним консультантом з питань комунікацій взяли участь: голова райдержадміністрації Олена Кузьміна, голова районної ради Тамара Фесько, заступники голови райдержадміністрації Антоніна Шарата та Андрій Бунько, редактор районної газети «Перемога» Наталя Беньковська, селищний та сільські голови району, керівники структурних підрозділів райдержадміністрації.

Зустріч відбулася з метою роз’яснення ходу формування спроможної об’єднаної територіальної громади, процесами, які відбуваються в цій площині в Миколаївській області та Україні вцілому.

Відкрила зустріч голова райдержадміністрації Олена Кузьміна, яка представила учасників зустрічі та закликала всіх до активного діалогу, а голова районної ради Тамара Фесько зупинилася на тих процесах, які відбуваються в районі з питання об»єднання громад.

Консультант з бюджетних питань Юлія Забродкіна детально роз’яснила, на чому базується формування бюджетів об»єднаних громад, наповнення яких статей гарантує їх стабільне фінансове становище, зупинилася на забезпеченості фінансовим ресурсом. 

Консультант з комунікацій Олександр Дудюк аргументував доцільність створення об»єднання за принципом «один район – одна громада», наголосивши принциповому значенні проведення реформ для країни. Люди повинні стати реальними учасниками процесу, розуміти, що об»єднання  – це зміни на краще.

Лідія Віштал, як консультант з юридичних питань, зупинилася на питаннях юридичного забезпечення процесу об»єднання громад.

В ході зустрічі, яка проходила в формі «круглого столу» і була досить емоційною, надходили питання від сільських голів, звучали їх думки та пропозиції з цього приводу.

Об»єднання за принципом «район - громада», як і було подано робочою групою до Перспективного плану об»єднання громад – залишається в силі. Наступним кроком повинна стати ініціатива про об»єднання. Тож є над чим працювати.

 

 Робоча зустріч з питання об’єднання територіальних громад у районі

 

15 вересня 2017 року  відбулися робочі зустрічі директора Миколаївського відокремленого підрозділу Центру розвитку місцевого самоврядування Валентина Бойка з головою Братської районної ради Тамарою Фесько, першим заступником голови райдержадміністрації Антоніною Шаратою, заступником голови райдержадміністрації Андрієм Буньком та Братським селищним головою Єгором Кравцем.

В ході зустрічей були обговорені питання ходу процесу добровільного об’єднання територіальних громад у районі та, загалом, процес реформування органів місцевого самоврядування на Миколаївщині.